неделя, 1 ноември 2009 г.

Йеросхимонах Спиридон Габровски

За поредицата "1 ноември-Ден На Народните Будители" ("Поради що се срамиш да се наречеш болгарин")

Кратки извадки от "История во кратце о болгарском народе славенском" написана от Иеросхимонах Спиридон Габровски в лето 1792, по тема, която дълго време силно ме интригуваше - намирането на корените на български народни песни, привидно посветени на християнския празник Коледа, в историята на народите, живели по българските земи векове преди възникване на християнската религия.
Искрено съжалявам, че не разполагам и не успях да открия биографични данни за монаха, когото с чиста съвест наричам народен будител.
Честит празник!

На когото се случи, най-много от очакване, да вникне в моя беден ръкопис, да чете или да преписва, моля смирено да ми прости, ако открие погрешност в него, или погрешност в ръкописането, или в граматиката, да не хули, нито да укорява, понеже не владея художественото писане; и не писах аз с намерението да поучавам или да показвам моя художествен разум и да получа /за товa/ похвала; но като виждах, че този славен преди това народ, сиреч царски и патриаршески, както и чадата му апостолски, бе доведен до такова крайно забвение и унижение, че нито един, и не само от простите, но и от учените хора не знаеше /за товa/. И нито се споменава за българското царство или патриаршество в сегашните векове. Поради това аз съжалих своя народ, и макар да не съм учен, дръзнах и написах кратко и малко, за да не остане в забвение до край. И не се удивлявай ти, възлюблени читателю, понеже аз писах не заради изкуството, а заради любовта си.
..........................
За Колад, трети крал илирически
След Бладилий дойде трети крал на име Колад в годината от сътворението на света 4745 /763 преди Христa/. Той беше много нечестив, зъл, сластолюбив, блудник, суров и, просто да кажа, баща на всяка неправда, а най-много мъчител немилостив. Поради това сатаната го залюби и го постави отдясно на себе си, отдавайки му чест, достойна за делата му. Когато се смесиха с елините и римляните, иллирийците видяха, че те имат кумири и идоли и им се покланят. И Колад пожела да бъде бог и да му се покланят като на бог, а не като на крал. И роди два сина: името на първия бе Болг или Боу; и когато се роди първият му син Болг, заповяда на народа си по цялата негова земя да тържествува, сиреч да празнува в месец декември, 24 ден - да ядат и да пият и да пеят песни сиреч "Болг се роди, Коладе, тази вечер, Коладе", и прочие /словa/ повтарящи многократно и споменаващи името Колад. Даже и до днес има такъв празник у българите. Ако и да се покръстиха, българите не забравиха този дяволски обичай. След това Бог го уби с гръм и така измоли окаяната си душа.
За Брем, четвърти крал илирически
След смъртrа на Колад дойдоха синовете му Болг и Брем в годината от сътворението на света 4785 /723 преди Христa/, и защото много крале победиха и много земи завладяха, възгордяха се и не мируваха помежду си: разделиха своята земя на две части, сиреч Брем взе /земите/ на север от Дунав и на запад и завоюва земите даже до Балтийско море до Померания, и се заселиха там и /народа му/ се назова по името на своя крал - бреми или пеми - сегашните чехи. Померания, която е земята Брандбурия и не само Брандбурия, но и Сведия и великата Скандинавия, която сега се нарича Данимарко. И когато се върна отгам, отиде срещу сарматите и русите и ги победи, и град построи в земята им и го нарече Нов-город. До тогава русите нямаха град, ни села: живееха като диви в къщи по полята, сиреч прехождаха от място на място. И когато се върна оттам в Сармация, бе убит от своите.
За Болг, петия крал илирически
Болг беше брат Бремов и завоюва Тракия, Македония, Далмация, /стигнa/ даже до Бяло море и Рим. И той бе подобен на своя баща - голям мъчител: заповяда на народа да се нарича на неговото име болгаре, и от това време иллирийците се наричат болгари, а не както някои мислят, че от река иде /името/ болгари. Гърците като нямат словото "буке" /буквата "Б"/, не могат да кажат болгари; а римляните, имащи буквата "Б" могат да кажат болгари.

Източник: http://ziezi.net/spiridon.html



2 коментара:

Savlena каза...

Глокси,имаш страхотно попадение.Браво!Жалко,че хората все по-малко четат,за да узнаят някои древни истини за рода болгарски,чиято история започва не от 681г.,а доста преди Христа.Адмирации за материала ти!

Gloxy-Floxy каза...

Я да пренеса коментарчетата. Ако се чудите що аджеба не си сложа уиджет, ами що, щото често пъти в Свежо сериозни материали ги превръщаме в спам-теми, а хората не идват да четат материала в блога за да си оспамват съзнанието :).

Gloxy-Floxy , преди 4 часа

Благодаря още веднъж, Сав! /че ми качи темата в Свежо, на мен ми се опъна, мрази ме тоя сайт и туй-то/

savlena , преди 2 часа

Моля ти се деее,Глокси.Как няма да помогна на приятел?А и такъв къртовски труда по превода и оформлението си хвърлила с едничката идея да я публикуваш за Деня на народните будители,че си е направо мое задължение да спомогна!

tres1 , преди 2 часа

Gloxy-Floxy материала е превъзходен - най-сърдечни поздравления! Интересно ми е от къде е ? Как ли са го пропуснали нашите "шугави капацитети"?

savlena , преди 2 часа

Тя нашата Глокси,като една неуморна пчеличка ,събира медец от чуждоезичен прашец,превежда и подрежда всичко с обич и мерак,та дано прочетем го и прогледнем в просветния ни сумрак!

Gloxy-Floxy , преди 1 час

Извинявайте, пак съм в разход. Това не е превод, а копие на част от текст в български сайт, посочила съм източник отдолу. Търсила съм такава информация преди заради коледните песни, където Коледо е в мъжки род, което беше крайно подозрително. В някои източници, на базата на тази информация и др. подобни, някои, най-често националистите, смятат че и текстът на "Бог се роди Коледо" в оригинал преди много векове е бил "Болг се роди Коледо" и касае раждането на Болг-синът на илирийския цар Коледо. Освен в тази история, написана от монаха, такова съдържание има и в Зоографската история от ,хм, май беше 18 век и е коментирано по-късно от Раковски. Личното ми мнение е, че е твърде вероятно информацията/трактовката да е достоверна или поне е смятана за такава от Будителите, които за техен голям късмет не са били обременени от догмите на съвременното образование, товар който и аз мога на тия години да си позволя да хвърля от раменете си . Пак изчезвам за час-два.

savlena , преди 1 час

Ама наистина си като пчеличка неуморна-ту тук,ту в блоговете си,ту в кухнята или при децата си!Страшна си!

savlena , преди 1 час

Глокси,имаш страхотно попадение.Браво!Жалко,че хората все по-малко четат,за да узнаят някои древни истини за рода болгарски,чиято история започва не от 681г.,а доста преди Христа.Адмирации за материала ти!

Gloxy-Floxy , преди по-малко от минута

Мерси! Но това съм го чела преди блоговете, когато имах време да се занимавам с търсения по интересите си. В някакъв момент "намерих" толкова много, че пожелах да го изпратя обратно към "рода болгарски", без значение колко ще ме чуят. В този смисъл и аз съм Будител и имам празник ,хихихи. Цунки, Савлена!

Публикуване на коментар